Skip to main content

Τα στοιχεία του βιβλίου

ΤΙΤΛΟΣ:
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ Ή ΣΥΜΠΤΩΜΑ

Από τις ισότιμες ευκαιρίες στην εκπαίδευση σε μια συμπεριληπτική κοινωνία

ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Νίκος Τομαράς
ΕΚΔΟΤΗΣ: Εκδόσεις Πατάκη
ΣΕΛΙΔΕΣ: 208
1η ΕΚΔΟΣΗ: 1ος 2009
7η ΑΝΑΘΕΩΡΗΜΕΝΗ ΕΚΔΟΣΗ: 9ος 2019

Σε ποιους απευθύνεται

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ:
ΤΗ ΔΥΣΛΕΞΙΑ, ΤΙΣ ΔΥΣΑΡΙΘΜΗΣΙΕΣ, ΤΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΥΤΙΣΤΙΚΟΥ ΦΑΣΜΑΤΟΣ, ΤΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ / ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Με το βιβλίο αυτό οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων θα βελτιώσουν τη σχέση με τους μαθητές τους, ώστε να τη χαρακτηρίζει η διαφάνεια, το ενδιαφέρον, η αλληλεξάρτηση, η διαφοροποίηση και η αμοιβαία ικανοποίηση.

Οι γονείς που τα παιδιά τους αντιμετωπίζουν μαθησιακές ιδιαιτερότητες και νιώθουν αδύναμοι μπροστά στον καταιγισμό των πληροφοριών που δέχονται θα υποστηριχτούν στην επιλογή του τρόπου που θα βοηθήσει τα παιδιά τους.

Οι μαθητές και νέοι –με ή χωρίς διάγνωση– θα βρουν στοιχεία του εαυτού τους, τρόπο σκέψης ή γραφής που ταιριάζει με τον δικό τους ή κάποιων συμμαθητών τους.

Οι φοιτητές θα μπορέσουν να εμπλουτίσουν την έρευνά τους και να εξαγάγουν τα επιστημονικά τους συμπεράσματα.

Το βιβλίο αυτό αποτελεί πολύτιμο εργαλείο, αφού παρουσιάζει τις κυρίαρχες σύγχρονες τάσεις και απόψεις σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες, τις εκπαιδευτικές και συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών και πώς αυτές μπορούν να καλυφθούν από τους ειδικούς, τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και την πολιτεία.

Απομυθοποιώντας τις Διαταραχές, σπάζοντας τα στερεότυπα, τις προκαταλήψεις και τις διακρίσεις, σε συνθήκες συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, αναπτύσσουμε την προσωπικότητα και τις δεξιότητες όλων των μαθητών.

Διαβάζοντας το νόημα που πιθανόν κρύβεται πίσω από το σύμπτωμα, τη δυσκολία, τόσο των μαθητών όσο και των ενηλίκων, αλλάζουμε την άποψη που έχουμε για τα πράγματα γύρω μας, αλλάζουμε τη ζωή μας αλλά και τις ζωές των άλλων. Το υποκείμενο, διαιρεμένο από το ασυνείδητο, έτσι κι αλλιώς καλείται να ανατρέψει τον ορισμό που του αποδίδουν.

Με αφορμή το βιβλίο

Οι μαθησιακές δυσκολίες, όπως για παράδειγμα η δυσλεξία, άγνωστες στο εκπαιδευτικό μας σύστημα μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1960, στη συνέχεια αποτέλεσαν για πολλά χρόνια «διαρκή πονοκέφαλο» μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων, καθώς ελάχιστοι γνώριζαν πώς πρέπει να αντιμετωπίζονται στην πράξη. Τα τελευταία χρόνια τα πράγματα άρχισαν να «ομαλοποιούνται» και, με την προσπάθεια που κατέβαλαν τα πανεπιστήμια, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, οι σχολικοί σύμβουλοι αλλά και οι σύλλογοι γονέων, σήμερα δεν υπάρχει εκπαιδευτικός ο οποίος να μην έχει έστω ακούσει για τις μαθησιακές δυσκολίες.

Τις τελευταίες δύο δεκαετίες στην εκπαίδευση γίνεται πολύς λόγος για τον πολυδύναμο εκπαιδευτικό και για τη συνεκπαίδευση όλων των μαθητών, επομένως οι εκπαιδευτικοί και των δύο βαθμίδων θα πρέπει όχι μόνο να είναι ενημερωμένοι για τις μαθησιακές δυσκολίες, αλλά να είναι και σε θέση να τις αντιμετωπίζουν. Στην προσπάθειά τους αυτή χρειάζονται υποστήριξη. Έχουν ανάγκη από επιστημονική πληροφόρηση και καθοδήγηση, για να αποκτήσουν τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες, αλλά και για να μάθουν τους τρόπους, τα μέσα και τα υλικά που μπορούν να χρησιμοποιούν για να βοηθήσουν τους μαθητές να βελτιώσουν ή ακόμα και να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους.

Ένα τέτοιο χρηστικό μέσο-βοήθημα είναι αυτό το βιβλίο του Νίκου Τομαρά, ενός εκπαιδευτικού με πολλές αναζητήσεις και πλούσια εμπειρία στις μαθησιακές δυσκολίες, γραμμένο με ιδιαίτερο μεράκι και αγάπη.

Το βιβλίο αγγίζει όλα τα θέματα των μαθησιακών δυσκολιών με λόγο λιτό αλλά και αναλυτικό, κατανοητό και ευχάριστο. Με τα πολλά παραδείγματα που περιέχει ενισχύει τους εκπαιδευτικούς στην αποστολή τους και κάνει τη μαθησιακή διαδικασία ευκολότερη και αρεστή στο παιδί. Παράλληλα, βοηθάει και τους γονείς, γιατί και αυτοί έχουν ανάγκη από ασφάλεια, στήριξη, καλύτερη ενημέρωση και προστασία.

Γιάννης Σπετσιώτης

(Μέρος από τον πρόλογο του βιβλίου)

Σχόλια αναγνωστών

  • «Ο Γάλλος μυθιστοριογράφος Γκουστάβ Φλομπέρ έγραφε στην ανηψιά του ότι σε μια επίμονη προσπάθεια να καταλάβει τα σύμβολα της αλφαβήτου το μόνο που μπορούσε να κάνει ήταν να ξεσπάσει σε λυγμούς. Στο ίδιο «κλίμα» μεγάλωσε και ο περίφημος εφευρέτης Τόμας Έντισον, καθότι οι δάσκαλοί του έλεγαν ότι ήταν ηλίθιος, κάτι για το οποίο είχε σχεδόν πειστεί. Αλλά και τον πατέρα του Αλβέρτου Αϊνστάιν οι δάσκαλοι δεν τον έκαναν και τόσο περήφανο. Τον θεωρούσαν νοητικά αργόστροφο μαθητή, χαμένο στα ανόητα όνειρά του. Όπως εξηγεί και η κ. Αλίκη Τζεν, η επιστημονική κοινότητα δε γνωρίζει σε βάθος τι πραγματικά είναι η δυσλεξία ή τι την προκαλεί. Μέσα από το βιβλίο σου οι απορίες αυτές εξηγούνται και δίνονται με κατανοητό τρόπο στην «παρεξηγημένη εξυπνάδα» λύσεις και τρόποι αντιμετώπισής της. Εύγε στις προσπάθειές σου.»
    Βίκυ, Δασκάλα

  • «Το βιβλίο σου, πιστεύω ότι θα βοηθήσει τους δασκάλους εκείνους που βάζουν σε δεύτερη μοίρα τον εαυτό τους και σε πρώτη το παιδί που μαθαίνει. Αφήνουμε εκείνους που θέλουν να πιστεύουν ότι κάνουν μάθημα με παιδιά και είναι αυτοί οι αλάνθαστοι, ανεβασμένοι στο βάθρο της αυθεντίας τους, κλεισμένοι μέσα στο κέλυφος των γνώσεών τους, αν ξέρουν πώς περνάνε αυτά που γνωρίζουν στα παιδιά, θα ήταν και καλύτεροι δάσκαλοι και δεν θα βγάζαμε σήμερα γενιές αναλφάβητων και γενιές παιδιών που δεν αγαπούν τη γνώση. Το ξεκοκαλίζω… Μου αρέσουν τα δείγματα αξιολόγησης γραπτών και… η γραμματοσειρά (δεν φοράω τα γυαλιά μου)!»
    Αναστασία, Εκπαιδευτικός – Συγγραφέας

  • «Έπαθα σοκ από τις εκθέσεις των παιδιών. Χρόνια δασκάλα, ομολογώ χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα με τους μαθητές μου, δε μπορούσα να φανταστώ ότι τα παιδιά θα μπορούσαν να νιώσουν και να εκφραστούν έτσι…»
    Ρούλα, Δασκάλα

  • «Προφανώς δεν περιμένατε από μία δικηγόρο να αξιολογήσει τη δουλειά σας. Θέλω να σας πω όμως ότι το βιβλίο σας το βρίσκω εξαιρετικό από κάθε άποψη. Γραπτό που υποδηλώνει και τον χαρακτήρα, την ψυχή και το συναίσθημά σας.»
    Χριστίνα, Δικηγόρος

  • «Συγχαρητήρια για την καταπληκτική δουλειά σας, μόλις τελείωσα το βιβλίο σας και μόνο θετικά σχόλια έχω να κάνω. Πιάνετε όλα τα θέματα με τρόπο κατανοητό, σε μικρές ενότητες που δεν κουράζουν τον αναγνώστη. Μου άρεσαν οι πλαγιότιτλοι που αποτελούν ερέθισμα θετικό για ξεκούραστο διάβασμα. Όλοι μαθαίνουν διαβάζοντας το και εγώ έμαθα πολλά παρότι δάσκαλος ειδικής αγωγής. Βρήκα συγκεντρωμένα όλα όσα ενδιαφέρουν κάθε συνειδητοποιημένο δάσκαλο.»
    Γιώργος, Δάσκαλος ειδικής αγωγής

  • «Πρώτα από όλα νομίζω ότι διαθέτει εξαιρετική αισθητική. Η γραφή του είναι λιτή και καθαρή, χωρίς περικοκλάδες και περιττά στολίδια. Έχει συγκροτημένη δομή. Αν κάθε δάσκαλος και κάθε γονιός το διάβαζε, πιστεύω πως θα άλλαζε συνολικά η κουλτούρα αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών. Σε αυτό βοηθάει και το γεγονός ότι συνολικά το βιβλίο έχει χαρακτήρα πρακτικού εγχειριδίου, οπότε τα κεφάλαια δεν είναι μακροσκελή. Καλύπτει όλο το εύρος των προβλημάτων μάθησης. Μερικά από αυτά εγώ τα αγνοούσα παντελώς. Περιέχει εξαιρετικούς πίνακες και διαγράμματα (π.χ. το πινακάκι της σελ. 71 ήταν για μένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον και διαφωτιστικό). Νομίζω ότι είναι πολύ πετυχημένη και χρήσιμη για τον αναγνώστη η παράθεση σχολίων στο περιθώριο των σελίδων. Έξυπνη ιδέα οι απαντήσεις σε συχνά ερωτήματα και το παράρτημα με τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Επίσης είναι πολύ ωραίο το εξώφυλλο.
    Βασίλης, Δάσκαλος

  • «Πολύ τρυφερό εκ μέρους σας να παραθέσετε κείμενα ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες. Παρότι ενημερωμένη κέρδισα πολλά διαβάζοντας το βιβλίο σας.»
    Ιωάννα, Φιλόλογος

  • «Η παρουσίαση γραπτών των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες είναι συγκλονιστική. Ενισχύει το κείμενo και μας φέρνει σε μια πιο άμεση επαφή.»
    Πόπη, Ψυχολόγος

  • «Έχω διαβάσει αρκετά βιβλία με σχετικό θέμα. Το κεφάλαιο της Μεταγνώσης -το οποίο δε γνώριζα- μου έδωσε απαντήσεις για τις δυσκολίες που παρουσιάζει ο γιος μου. Ευχαριστώ.»
    Ντίνα, Μητέρα

  • «Συγχαρητήρια για την πολύ ωραία αυτή δουλειά! Ιδιαίτερη εντύπωση μας έκανε η πρωτότυπη οργάνωση του περιεχομένου, που καθιστά το βιβλίο εύχρηστο και φιλικό προς τον αναγνώστη. Πραγματικά απαντά στις απορίες και τις ανάγκες γονέων και εκπαιδευτικών. Ευχόμαστε να βρει την ανταπόκριση που του αξίζει!»
    Βαλίνα και Τάσος, Ειδικοί Παιδαγωγοί

  • «Ενημερώθηκα τυχαία για το βιβλίο σας από τον βιβλιοπώλη μου. Διαβάζοντάς το αισθάνθηκα ειλικρινά τυχερή που βρεθήκατε στον δρόμο μου. Νιώθω την ανάγκη να σας ευχαριστήσω για το ταξίδι που μου χαρίσατε. Συγχαρητήρια…»
    Κων/να, Μητέρα

  • «Οι γνώσεις σας σε συνδυασμό με την πείρα σας δημιούργησαν ένα εξαιρετικό εργαλείο…»
    Ζωή, Δασκάλα ειδικής αγωγής

  • «Καταφέρατε να προσθέσετε στην ελληνική βιβλιογραφία των Μαθησιακών Δυσκολιών ένα βιβλίο που έλειπε. Συγχαρητήρια.»
    Γιάννης, Δάσκαλος ειδικής αγωγής

  • «Δομημένο αυστηρά πάνω στη λογική, δεν φιλολογεί ούτε πλατειάζει και απαντά σε τρόπους αντιμετώπισης των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες από γονείς και εκπαιδευτικούς. Επιπλέον η σελιδοποίηση διευκολύνει στη ροή και την κατανόηση τού κειμένου. Εξαιρετικό.»
    Μιράντα, Δημοσιογράφος

  • «Το βιβλίο είναι εξαιρετικό!!! Δίνει αισιοδοξία σε παιδιά και γονείς. Ευαισθητοποιεί εκπαιδευτικούς και βοηθάει όσους θέλουν να προχωρήσουν.»
    Μαρία, Δασκάλα

  • «Το βιβλίο σας είναι ένας πολύτιμος οδηγός. Σας ευχαριστώ…»
    Πόπη, Φιλόλογος

  • «Αυτές τις μέρες διάβασα το καινούργιο σας βιβλίο. Δεν είχα διαβάσει ποτέ κάτι παρόμοιο. Δεν μπορούσα να φανταστώ τις δυσκολίες που έχουν τα δυσλεξικά παιδιά και βέβαια το μεγαλύτερο σοκ για μένα ήταν η αντιμετώπιση κάποιων, που θέλουν να λέγονται δάσκαλοι, προς αυτά.
    Επίσης με εντυπωσίασε ο χαρακτηρισμός των παιδιών σε κάποιους δασκάλους.
    Το βιβλίο μου άρεσε πολύ!»
    Γεωργία, Μητέρα