Τα στοιχεία του βιβλίου


Τίτλος: Μαθησιακές Δυσκολίες: Ισότιμες ευκαιρίες στην εκπαίδευση


Συγγραφέας: Νίκος Τομαράς

Εκδότης: Εκδόσεις Πατάκη

Σελίδες: 168


Ημερ/νία Α' έκδοσης: Ιανουάριος 2009, ...
Στ΄ έκδοση: Νοέμβριος. 2015

Σε ποιους απευθύνεται


Το βιβλίο αυτό απευθύνεται στους μάχιμους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων όπου μέσα στην τάξη τους καθημερινά μεταφέρουν το αγαθό της μόρφωσης στους «χαρισματικούς», «αδύναμους» ή «κανονικούς - τυπικούς» μαθητές.


Απευθύνεται στους γονείς που τα παιδιά τους αντιμετωπίζουν μαθησιακές ιδιαιτερότητες και νιώθουν αδύνατοι μπροστά στον καταιγισμό των πληροφοριών που δέχονται για αυτό που πρέπει να κάνουν ώστε να βοηθηθούν τα παιδιά τους.


Αποτελεί πολύτιμο εργαλείο αφού παρουσιάζει τις κυρίαρχες σύγχρονες τάσεις και απόψεις σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες, τις εκπαιδευτικές και συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών αυτών και πώς αυτές μπορεί να καλυφθούν από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.


Το βιβλίο τέλος απευθύνεται στον καθένα μας αφού σκοπό έχει την ευαισθητοποίηση του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου σχετικά με τα θέματα των μαθησιακών δυσκολιών.


Είναι ευθύνη όλων μας να μπορέσουν τα παιδιά να ανθίσουν αξιοποιώντας το καθένα την ιδιαιτερότητά του. Αυτή εξάλλου δε θα πρέπει να είναι η σημασία της εκπαίδευσης, της κουλτούρας, της μόρφωσης, της αγωγής μας;

...από το οπισθόφυλλο

Δημοσιεύματα και αναφορές


Με αφορμή το βιβλίο


Μέρος από τον πρόλογο του βιβλίου

Οι μαθησιακές δυσκολίες, όπως για παράδειγμα η δυσλεξία, άγνωστες στο εκπαιδευτικό μας σύστημα μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1960, στη συνέχεια αποτέλεσαν για πολλά χρόνια «διαρκή πονοκέφαλο» μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων, καθώς ελάχιστοι γνώριζαν πώς πρέπει να αντιμετωπίζονται στην πράξη. Τα τελευταία χρόνια τα πράγματα άρχισαν να «ομαλοποιούνται» και, με την προσπάθεια που κατέβαλαν τα πανεπιστήμια, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, οι σχολικοί σύμβουλοι αλλά και οι σύλλογοι γονέων, σήμερα δεν υπάρχει εκπαιδευτικός ο οποίος να μην έχει έστω ακούσει για τις μαθησιακές δυσκολίες.


Τις τελευταίες δύο δεκαετίες στην εκπαίδευση γίνεται πολύς λόγος για τον πολυδύναμο εκπαιδευτικό και για τη συνεκπαίδευση όλων των μαθητών, επομένως οι εκπαιδευτικοί και των δύο βαθμίδων θα πρέπει όχι μόνο να είναι ενημερωμένοι για τις μαθησιακές δυσκολίες, αλλά να είναι και σε θέση να τις αντιμετωπίζουν. Στην προσπάθειά τους αυτή χρειάζονται υποστήριξη. Έχουν ανάγκη από επιστημονική πληροφόρηση και καθοδήγηση, για να αποκτήσουν τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες, αλλά και για να μάθουν τους τρόπους, τα μέσα και τα υλικά που μπορούν να χρησιμοποιούν για να βοηθήσουν τους μαθητές να βελτιώσουν ή ακόμα και να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους.


Ένα τέτοιο χρηστικό μέσο-βοήθημα είναι αυτό το βιβλίο του Νίκου Τομαρά, ενός εκπαιδευτικού με πολλές αναζητήσεις και πλούσια εμπειρία στις μαθησιακές δυσκολίες, γραμμένο με ιδιαίτερο μεράκι και αγάπη.


Το βιβλίο αγγίζει όλα τα θέματα των μαθησιακών δυσκολιών με λόγο λιτό αλλά και αναλυτικό, κατανοητό και ευχάριστο. Με τα πολλά παραδείγματα που περιέχει ενισχύει τους εκπαιδευτικούς στην αποστολή τους και κάνει τη μαθησιακή διαδικασία ευκολότερη και αρεστή στο παιδί. Παράλληλα, βοηθάει και τους γονείς, γιατί και αυτοί έχουν ανάγκη από ασφάλεια, στήριξη, καλύτερη ενημέρωση και προστασία.

Γιάννης Σπετσιώτης


Συνοπτικός οδηγός .pdf

Σχόλια αναγνωστών


 

Νευροαναπτυξιακές διαταραχές


    Η ταξινόμηση γίνεται σύμφωνα με το DSM-5 που εκδόθηκε από την Αμερικανική Ψυχιατρική Εταιρεία (American Psychiatric Association, APA) το 2013

   Οι διαταραχές αυτές είναι εγγενείς στο άτομο, θεωρείται ότι οφείλονται σε δυσλειτουργίες του κεντρικού νευρικού συστήματος και μπορεί να εμφανίζονται καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής.

 

Νοητική Αδυναμία Διαταραχές της ΕπικοινωνίαςΔιαταραχή Αυτιστικού Φάσματος Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής / Υπερκινητικότητας Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή Κινητικές Διαταραχές Άλλες Νευροαναπτυξιακές Διαταραχές Αποκατάσταση Σχετική νομοθεσία Σύνδεσμοι Σχόλια αναγνωστών Περιεχόμενα του βιβλίου

Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής / Υπερκινητικότητας


Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα είναι μια διαταραχή που χαρακτηρίζεται από Απροσεξία και Υπερκινητικότητα / Παρορμητικότητα.

Συνήθως πρωτοεμφανίζεται στη νηπιακή ηλικία, έχει τη μεγαλύτερη ένταση στη σχολική ηλικία και σε πολλές περιπτώσεις εξακολουθεί να παραμένει σοβαρό πρόβλημα στην εφηβεία και στην ενήλικη ζωή.

Τα παιδιά με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα:

  • Δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν στη λεπτομέρεια και κάνουν λάθη απροσεξίας
  • Διασπούνται εύκολα από εξωτερικά ερεθίσματα
  • Δυσκολεύονται στην ολοκλήρωση εργασιών
  • Αποφεύγουν τις εργασίες που απαιτούν έντονη προσοχή
  • Δυσκολεύονται στην οργάνωση των εργασιών και των δραστηριοτήτων τους
  • Χάνουν και ξεχνούν πολύ συχνά βιβλία, εργασίες κ.λπ.
  • Κινούνται νευρικά ή στριφογυρίζουν στη θέση τους
  • Βρίσκονται συνέχεια σε κίνηση
  • Δε σκέφτονται πριν ενεργήσουν
  • Διακόπτουν συζητήσεις και δραστηριότητες άλλων
  • Απαντούν σε ερωτήσεις πριν τις ολοκληρώσει ο ομιλητής
  • Δυσκολεύονται να περιμένουν τη σειρά τους
Επιστροφή

Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή


Ο όρος Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή αναφέρεται σε μία ομάδα εγγενών διαταραχών που δυσχεραίνουν τη διαδικασία της μάθησης και μπορεί να αφορούν έναν ή και περισσότερους τομείς μαθησιακής λειτουργικότητας. Ανάλογα με τον μαθησιακό τομέα στον οποίο παρατηρείται η έκπτωση της λειτουργικότητας, οι μαθησιακές διαταραχές μπορεί να αφορούν την ανάγνωση, τη γραπτή έκφραση ή τα μαθηματικά. Έτσι έχουμε αντίστοιχα:

  • Διαταραχή της Ανάγνωσης (εναλλακτικός όρος: Δυσλεξία)
  • Διαταραχή της Γραπτής Έκφρασης
  • Μαθηματική Διαταραχή (εναλλακτικός όρος: Δυσαριθμησία)

Τα άτομα με Διαταραχή της Ανάγνωσης:

  • Διαβάζουν αργά και συλλαβιστά χωρίς τη σωστή χρήση των σημείων στίξης. Η ανάγνωσή τους είναι με επαναλήψεις ή παραλείψεις συλλαβών και λέξεων, με συγχύσεις γραμμάτων, συλλαβών και λέξεων που μοιάζουν μεταξύ τους
  • Αδυνατούν να κατανοήσουν ή να απομνημονεύσουν το κείμενο που έχουν διαβάσει
  • Στη γραφή τους παραλείπουν, αντιμεταθέτουν ή προσθέτουν γράμματα, συλλαβές ή και ολόκληρες λέξεις. Μπορεί να συγχέουν ή και να αντικαταστούν γράμματα που μοιάζουν οπτικά ή ακουστικά. Γράφουν καθρεπτικά κάποια γράμματα ή αριθμούς ενώ δεν αφήνουν κενά ανάμεσα στις λέξεις. Τέλος δεν τονίζουν ή παρατονίζουν κάποιες λέξεις
  • Κάνουν πολλά λάθη γραμματικά, παραγωγικά, θεματικά αλλά και φωνητικά-φωνολογικά
  • Δυσκολεύονται να κατανοήσουν, να συγκρατήσουν ή να αναπαράγουν σύνθετες προτάσεις
  • Δεν υπάρχει σαφήνεια ή οργάνωση της γραπτής έκφρασή τους

Τα άτομα με Μαθηματική Διαταραχή:

  • Παραλείπουν, προσθέτουν, αντικαθιστούν, αντιμεταθέτουν όταν γράφουν ή διαβάζουν αριθμούς. Έχουν δυσκολίες στις έννοιες του χρόνου και του προσανατολισμού ενώ κάνουν σημαντικά λάθη στις οικονομικές συναλλαγές τους
  • Η επίδοσή τους από μέρα σε μέρα ποικίλλει
  • Έχουν δυσκολία κατά την επεξεργασία αριθμητικών πληροφοριών, την εκμάθηση αριθμητικών πράξεων και εκτέλεση υπολογισμών με ακρίβεια ή ευχέρεια
Οι Ειδικές Μαθησιακές Διαταραχές δεν οφείλονται σε χαμηλή νοητική ικανότητα ή στην έλλειψη εκπαιδευτικών ευκαιριών
Επιστροφή

Αποκατάσταση Ειδικής Μαθησιακής Διαταραχής


Η έγκαιρη αξιολόγηση της Ειδικής Μαθησιακής Διαταραχής είναι και το κλειδί για το σωστό σχεδιασμό και την κατάλληλη στήριξη με εξατομικευμένο πρόγραμμα που θα οδηγήσει και στην αποκατάσταση της.

Η Ειδική Μαθησιακή Διαταραχή (της Ανάγνωσης, της Γραπτής Έκφρασης ή των Μαθηματικών) δεν είναι ασθένεια, ούτε αντιμετωπίζεται ως τέτοια.

Μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο από εξειδικευμένα άτομα. Αντιμετωπίζεται στο πλαίσιο της αναγνώρισης και αποδοχής της ειδικής κατάστασης, τόσο από το σχολείο, όσο και από την οικογένεια.

Στην αποτελεσματική αντιμετώπιση συμβάλλουν τρεις παράγοντες, ο καθένας βέβαια από τη δική του σκοπιά και με τη συμβολή που του αναλογεί: το σχολείο, ο ειδικός αποκαταστάτης και η οικογένεια.

Στο σχολείο και την οικογένεια είναι απαραίτητο να υπάρξει ένα θετικό ψυχολογικό κλίμα που θα κινητοποιήσει το παιδί να επιστρατεύσει όλες τις δυνάμεις του.

Η αντιμετώπιση είναι μια εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση και προϋποθέτει βαθιά γνώση του προβλήματος. Αν δεν τηρηθούν σχολαστικά αρχές και τεχνικές, η όλη παρεμβατική - αποκαταστασιακή προσπάθεια θα οδηγηθεί σε αδιέξοδα οδυνηρά κυρίως για τον ίδιο το μαθητή.

Επιστροφή

Σχετική νομοθεσία


Νόμοι

Νόμος 3699/2008 για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Ν 3194-2003 Ρύθμιση εκπαιδευτικών θεμάτων και άλλες διατάξεις.
    Άρθρο 2. Θέματα ειδικής αγωγής.
    Άρθρο 3. Ίδρυση Σ.Μ.Ε.Α. στο Εθνικό Ίδρυμα Κωφών.

Ν 2817-2000 Εκπαίδευση ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και άλλες διατάξεις.

Προεδρικά Διατάγματα

Π.Δ. 60-2006Αξιολόγηση των μαθητών του Ενιαίου Λυκείου - Άρθρο 27 και άρθρο 36.

Π.Δ. 64-2005Τροποποίηση του Π.Δ. 86-2001 Αξιολόγηση των μαθητών του Ενιαίου Λυκείου - Άρθρου 27 και άρθρου 36.

Π.Δ. 80-2003Τροποποίηση του Π.Δ. 86-2001 Αξιολόγηση των μαθητών του Ενιαίου Λυκείου.
    » Επανεξέταση μαθητών που εξετάζονται προφορικά.
    » Πιστοποίηση δυσλεξίας.

Π.Δ 26-2002 Τροποποίηση του Π.Δ. 86-2001 Αξιολόγηση των μαθητών του Ενιαίου Λυκείου.

Π.Δ. 86-2001 Αξιολόγηση των μαθητών του Ενιαίου Λυκείου.
    » Άρθρο 27 Εξέταση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
    » Άρθρο 36 Λοιπά θέματα - Μαθητές Σ.Μ.Ε.Α. Β΄και Γ΄Λυκείου.

Υπουργικές Αποφάσεις

ΦΕΚ 449 τ.B' της 304-2007 Καθορισμός εβδομαδιίου ωραρίου εργασίας των κλάδων του Ειδικού εκπαιδ.

  • Καθορισμός εβδομαδιαίου ωραρίου εργασίας των κλάδων του Ειδικού εκπαιδευτικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού που υπηρετούν σε σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής (ΣΜΕΑ).
  • Τροποποίηση του κανονισμού λειτουργίας των Κέντρων Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΚΔΑΥ) και ωράριο εργασίας του προσωπικού που υπηρετεί σε αυτά.
  • Καθορισμός των ιδιαίτερων καθηκόντων και αρμοδιοτήτων. α) Του εκπαιδευτικού προσωπικού, που υπηρετεί σε σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής (ΣΜΕΑ) της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ειδικά σχολεία, τμήματα ένταξης), και σε προγράμματα ειδικής αγωγής (παράλληλη στήριξη και παροχή διδασκαλίας στο σπίτι). β) Του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και του ειδικού βοηθητικού προσωπικού, που υπηρετεί στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Εγγύκλιοι

Γ6-46429-2007 Αξιολόγηση μαθητών.

ΚΒ-120786-2005 Εξέταση Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας.

Β6-32605-2004 Εξέταση Φυσικώς Αδυνάτων Υποψηφίων.

Επιστροφή

Σχόλια αναγνωστών


«Ο Γάλλος μυθιστοριογράφος Γκουστάβ Φλομπέρ έγραφε στην ανηψιά του ότι σε μια επίμονη προσπάθεια να καταλάβει τα σύμβολα της αλφαβήτου το μόνο που μπορούσε να κάνει ήταν να ξεσπάσει σε λυγμούς. Στο ίδιο «κλίμα» μεγάλωσε και ο περίφημος εφευρέτης Τόμας Έντισον, καθότι οι δάσκαλοί του έλεγαν ότι ήταν ηλίθιος, κάτι για το οποίο είχε σχεδόν πειστεί. Αλλά και τον πατέρα του Αλβέρτου Αϊνστάιν οι δάσκαλοι δεν τον έκαναν και τόσο περήφανο. Τον θεωρούσαν νοητικά αργόστροφο μαθητή, χαμένο στα ανόητα όνειρά του. Όπως εξηγεί και η κ. Αλίκη Τζεν, η επιστημονική κοινότητα δε γνωρίζει σε βάθος τι πραγματικά είναι η δυσλεξία ή τι την προκαλεί.

Μέσα από το βιβλίο σου οι απορίες αυτές εξηγούνται και δίνονται με κατανοητό τρόπο στην «παρεξηγημένη εξυπνάδα» λύσεις και τρόποι αντιμετώπισής της.

Εύγε στις προσπάθειές σου.»

Με εκτίμηση
Βίκυ, Δασκάλα


«Το βιβλίο σου, πιστεύω ότι θα βοηθήσει τους δασκάλους εκείνους που βάζουν σε δεύτερη μοίρα τον εαυτό τους και σε πρώτη το παιδί που μαθαίνει.

Αφήνουμε εκείνους που θέλουν να πιστεύουν ότι κάνουν μάθημα με παιδιά και είναι αυτοί οι αλάνθαστοι, ανεβασμένοι στο βάθρο της αυθεντίας τους, κλεισμένοι μέσα στο κέλυφος των γνώσεών τους, αν ξέρουν πώς περνάνε αυτά που γνωρίζουν στα παιδιά, θα ήσαν και καλύτεροι δάσκαλοι και δεν θα βγάζαμε σήμερα γενιές αναλφάβητων και γενιές παιδιών που δεν αγαπούν τη γνώση.

Το ξεκοκαλίζω... Μου αρέσουν τα δείγματα αξιολόγησης γραπτών και... η γραμματοσειρά (δεν φοράω τα γυαλιά μου)!»

Αναστασία, Εκπαιδευτικός – Συγγραφέας


«Αγαπητέ συνάδελφε έπαθα σοκ από τις εκθέσεις των παιδιών. Χρόνια δασκάλα, ομολογώ χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα με τους μαθητές μου, δε μπορούσα να φανταστώ ότι τα παιδιά θα μπορούσαν να νιώσουν και να εκφραστούν έτσι...»

Με εκτίμηση
Ρούλα, Δασκάλα


«Προφανώς δεν περιμένατε από μία δικηγόρο να αξιολογήσει τη δουλειά σας. Θέλω να σας πω όμως ότι το βιβλίο σας το βρίσκω εξαιρετικό από κάθε άποψη. Γραπτό που υποδηλώνει και το χαρακτήρα, την ψυχή και το συναίσθημά σας.»

Χριστίνα, Δικηγόρος


«Αγαπητέ συνάδελφε συγχαρητήρια για την καταπληκτική δουλειά σας, μόλις τελείωσα το βιβλίο σας και μόνο θετικά σχόλια έχω να κάνω. Πιάνετε όλα τα θέματα με τρόπο κατανοητό, σε μικρές ενότητες που δεν κουράζουν τον αναγνώστη. Μου άρεσαν οι πλαγιότιτλοι που αποτελούν ερέθισμα θετικό για ξεκούραστο διάβασμα. Όλοι μαθαίνουν διαβάζοντας το και εγώ έμαθα πολλά παρότι δάσκαλος ειδικής αγωγής. Βρήκα συγκεντρωμένα όλα όσα ενδιαφέρουν κάθε συνειδητοποιημένο δάσκαλο.»

Γιώργος, Δάσκαλος ειδικής αγωγής


«Πρώτα από όλα νομίζω ότι διαθέτει εξαιρετική αισθητική. Η γραφή του είναι λιτή και καθαρή, χωρίς περικοκλάδες και περιττά στολίδια. Έχει συγκροτημένη δομή.

Αν κάθε δάσκαλος και κάθε γονιός το διάβαζε, πιστεύω πως θα άλλαζε συνολικά η κουλτούρα αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών. Σε αυτό βοηθάει και το γεγονός ότι συνολικά το βιβλίο έχει χαρακτήρα πρακτικού εγχειριδίου, οπότε τα κεφάλαια δεν είναι μακροσκελή.

Καλύπτει όλο το εύρος των προβλημάτων μάθησης. Μερικά από αυτά εγώ τα αγνοούσα παντελώς.

Περιέχει εξαιρετικούς πίνακες και διαγράμματα (π.χ. το πινακάκι της σελ. 64 ήταν για μένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον και διαφωτιστικό).

Νομίζω ότι είναι πολύ πετυχημένη και χρήσιμη για τον αναγνώστη η παράθεση σχολίων στο περιθώριο των σελίδων.

Έξυπνη ιδέα οι απαντήσεις σε συχνά ερωτήματα και το παράρτημα με τα ΚΔΑΥ.

Επίσης είναι πολύ ωραία η δασκάλα του εξώφυλλου.

Παρότι αναφέρεται σε πρακτικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, νομίζω ότι θα χωρούσε και μια μεγαλύτερη αναφορά (γίνονται μόνο νύξεις) στα γενεσιουργά αίτια των προβλημάτων μάθησης.»

Βασίλης, Δάσκαλος


«Πολύ τρυφερό εκ μέρους σας να παραθέσετε κείμενα ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες. Παρότι ενημερωμένη κέρδισα πολλά διαβάζοντας το βιβλίο σας.»

Ιωάννα, Φιλόλογος


«Η παρουσίαση γραπτών των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες είναι συγκλονιστική. Ενισχύει το κείμενo και μας φέρνει σε μια πιο άμεση επαφή.»

Πόπη, Ψυχολόγος


«Έχω διαβάσει αρκετά βιβλία με σχετικό θέμα. Το κεφάλαιο της Μεταγνώσης -το οποίο δε γνώριζα- μου έδωσε απαντήσεις για τις δυσκολίες που παρουσιάζει ο γιος μου. Ευχαριστώ.»

Ντίνα, μητέρα


«Συγχαρητήρια για την πολύ ωραία αυτή δουλειά! Ιδιαίτερη εντύπωση μας έκανε η πρωτότυπη οργάνωση του περιεχομένου, που καθιστά το βιβλίο εύχρηστο και φιλικό προς τον αναγνώστη. Πραγματικά απαντά στις απορίες και τις ανάγκες γονέων και εκπαιδευτικών. Ευχόμαστε να βρει την ανταπόκριση που αξίζει!»

Βαλίνα και Τάσος, Ειδικοί Παιδαγωγοί


«Ενημερώθηκα τυχαία για το βιβλίο σας από τον βιβλιοπώλη μου. Διαβάζοντάς το αισθάνθηκα ειλικρινά τυχερή που ένας ανήσυχος και γεμάτος αγωνίες εκπαιδευτικός και άνθρωπος βρέθηκε στο δρόμο μου. Νιώθω την ανάγκη να σας ευχαριστήσω για το ταξίδι που μου χαρίσατε. Συγχαρητήρια...»

Κων/να, μητέρα


«Οι γνώσεις σας σε συνδυασμό με την πείρα σας δημιούργησαν ένα εξαιρετικό εργαλείο...»

Ζωή, Δασκάλα ειδικής αγωγής


«Καταφέρατε να προσθέσετε στην ελληνική βιβλιογραφία των Μαθησιακών Δυσκολιών ένα βιβλίο που έλειπε. Συγχαρητήρια.»

Γιάννης, Δάσκαλος ειδικής αγωγής


«Δομημένο αυστηρά πάνω στη λογική, δεν φιλολογεί ούτε πλατιάζει και απαντά σε τρόπους αντιμετώπισης των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες από γονείς και εκπαιδευτικούς. Επιπλέον η σελιδοποίηση διευκολύνει στη ροή και την κατανόηση τού κειμένου. Εξαιρετικό.»

Μιράντα, Δημοσιογράφος


«Το βιβλίο είναι εξαιρετικό!...δίνει αισιοδοξία σε παιδιά και γονείς...ευαισθητοποιεί εκπαιδευτικούς και βοηθάει όσους θέλουν να προχωρήσουν.»

Μαρία, Δασκάλα


«Το βιβλίο σας είναι ένας πολύτιμος οδηγός. Σας ευχαριστώ...»

Πόπη, Φιλόλογος


«Αυτές τις μέρες διάβασα το καινούργιο σας βιβλίο. Δεν είχα διαβάσει ποτέ κάτι παρόμοιο. Δεν μπορούσα να φανταστώ τις δυσκολίες που έχουν τα δυσλεξικά παιδιά και βέβαια το μεγαλύτερο σοκ για μένα ήταν η αντιμετώπιση κάποιων, που θέλουν να λέγονται δάσκαλοι, προς αυτά.

Επίσης με εντυπωσίασε ο χαρακτηρισμός των παιδιών σε κάποιους δασκάλους.

Το βιβλίο μου άρεσε πολύ!»

Γεωργία, Μητέρα

Επιστροφή

Περιεχόμενα του βιβλίου


Στο βιβλίο περιλαμβάνονται τα εξής μέρη:

Αλλάζοντας την κατάσταση τώρα / Αποδοχή της διαφορετικότητας / Μαθησιακά προβλήματα και μαθησιακές δυσκολίες / Γενικά χαρακτηριστικά μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες / Κατηγοριοποιήσεις μαθησιακών δυσκολιών / Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες ερμηνεύουν και περιγράφουν τη δυσκολία τους / Αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών / Δυσλεξία / Ορισμός / Βασικές ικανότητες μαθητών με δυσλεξία / Σε ποιους τομείς της γλώσσας εμφανίζεται η δυσλεξία; / Συμπτώματα μαθητών με δυσλεξία / Στην ανάγνωση / Στη γραφή / Στην ορθογραφία / Πλαίσιο αρχών αποκατάστασης / Φωνολογική ενημερότητα / Μεταγνώση και μαθησιακές δυσκολίες / Τεχνικές παρέμβασης / Υπάρχει τελικά αποκατάσταση; Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στην αριθμητική ή δυσαριθμησίες / Χαρακτηριστικά των παιδιών με δυσαριθμησίες / Συμπτωματολογία – δείγματα μαθηματικής σκέψης Δυσκολίες στην επίλυση προβλημάτων – προτάσεις αντιμετώπισης / Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής / Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) / Αντιμετώπιση / Ο ρόλος της οικογένειας / Ο ρόλος του σχολείου / Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (ΕΓΔ) / Άξονες προσέγγισης / Οριακή νοημοσύνη / Τρόποι ένταξης / Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης / Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών (ΚΕΔΔΥ) / Εκπαιδευτικός και μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες / Έγκαιρη διάγνωση / Μοναδικότητα περιπτώσεων / Στρατηγικές αντιμετώπισης / Αυτοαξιολόγηση / Επικοινωνία με συναδέλφους / Σημειώσεις / Προφορική εξέταση / Ανάγνωση / Ομιλία και γλώσσα / Στρατηγικές εμπλουτισμού λεξιλογίου / Ορθογραφία / Ακολουθία / Προσανατολισμός / Στρατηγικές για την κατανόηση κειμένου / Στάδια και στοιχεία προγράμματος αποκατάστασης / Παραγωγή γραπτού λόγου / Οικογένεια και παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες / Εμπειρία πρώτη / Εμπειρία δεύτερη / Συναισθηματικά στάδια αποδοχής / Βασικές αρχές για το γονιό / Οικογενειακό περιβάλλον και μαθησιακές δυσκολίες / Επικοινωνία με το σχολείο / Φιλοσοφία / Πειθαρχία / Τα λόγια πληγώνουν / Ξένες γλώσσες και μαθησιακές δυσκολίες / Ξένες γλώσσες / Διάγνωση – Αποκατάσταση / Τηλεόραση, παιδικό βιβλίο και δυσκολίες μάθησης / Δεν υπάρχει τεμπέλης / Η αντίδραση των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες στο εκπαιδευτικό σύστημα / Η αρνητική καταγραφή / Η θετική καταγραφή / Χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά / Ταξινομήσεις / Πότε ένα παιδί θεωρείται προικισμένο; / Προβλήματα / Εκπαιδευτική παρέμβαση / Διαφοροποίηση της εκπαίδευσης των προικισμένων παιδιών / Απαντήσεις σε συχνά ερωτήματα / Αντί επιλόγου / ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ: / Ειδικό λεξιλόγιο / Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης / Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών (ΚΕΔΔΥ) / Ενδιαφέρουσες ιστοσελίδες στο διαδίκτυο / Βιβλιογραφικές παραπομπές / Βιβλιογραφία

Επιστροφή